Dagens puff "Uruselt humör"


Klockan närmar sig 17.45

Goda-grytan, hans favorit-kött-gryta, puttrar på spisen, potatisen är färdig och ångar på det dukade köksbordet

Alla leksaker är undanplockade

Barnen vet att nu är det pappa-kommer-hem-tid och dom har gått ner på en lägre växel, lugna och fina, med en aning av rädsla i ögonen

Gruset knastrar utanför...bildörren smäller igen

Ytterdörren rycks upp

Det klirrar när kassen slängs på golvet

Ett försiktigt "Hej pappa" från mellan grabben

Inget svar



Dom äter sin köttgryta med potatis under tystnad

Pappa är på ett uruselt humör

Han vill inte ha nån mat

Han har redan ätit på restaurang med kunder

Han måste nu varva ner framför tv:n

Glaset bredvid honom är till brädden fyllt

Barnen frågar inte om dom får titta på Bolibompa....


Mamma och barn balanserar och tassar sig fram även denna kväll


Kommentarer

  1. Du får fram stämningen väldigt bra. Att en person ska kunna hålla en hel familj som gisslan är ju inte klokt.

    SvaraRadera
  2. En gripande text som tog sig in i maggropen.

    SvaraRadera
  3. Han har väl kämpat gubben, klart han ska få lite tystnad vid matbordet och en whiskeypinne på maten :D

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att du kommenterade hos mig så att jag hittade till dig!

    SvaraRadera
  5. Känner igen mig totalt, fast under min barndom var det jag syrran och pappa som tassade på tå för mamma. Mycket bra beskrivet.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kattpiss

Påskledig

Bröllopet