Göra något tillsammans....gårdagens puff


Dom har varit på familjeterapin och nu sitter dom i bilen.
- Jag lämnar dig nu, säger hon.
Han kramar ratten hårt, känner hur han blir alldeles svettig i handflatorna. Han stannar vid närmsta parkeringsficka och vänder sig mot hennes välbekanta profil. Hon tittar stelt framåt. Händerna håller hon hårt knäppta i knät. Sakta vänder hon sig mot honom, hennes vackra ögon är blanka av tårar.
- Nej, snälla du får inte gå ifrån mig nu.
Han tar hennes ansikte mellan sina händer.
- Vi kom ju överens om gå denna terapi för att försöka lappa ihop vårt liv tillsammans igen.
Hon slingrar sig ur hans grepp, säger:
- Vi har aldrig haft något liv tillsammans, Stewen. Du har hela tiden levt vid sidan av mig, aldrig släppt in mig helt och fullt, vi har aldrig varit ett vi.
Han sitter länge tyst, tittar ut genom bilrutan.
- Barcelona, säger han, Barcelona, som du pratat så många gånger om att du skulle vilja åka till. Vi beställer en resa dit. En långweekend. Bara du och jag.
Han darrar lätt på rösten, ett illamående väller upp från magen, han sväljer tungt, sätter handen för munnen, stirrar på henne med stirrig, bedjande blick.
Hon skakar på huvudet.
- Det för sent.

Illamåendet tar överhanden och han rusar ur bilen.

Kommentarer

  1. Sorgligt men sant. Att inte riktigt bli insläppt har jag upplevt och det är tungt när man inser det, plötsligt finns ingenting att bygga vidare på. Bra text!

    SvaraRadera
  2. Ujja, ja! Där har man varit, att vara den som går, den som bli lämnad och även Barcelona. Bra fångat, man minns de bekanta känslorna.

    SvaraRadera
  3. Åh man kan se det framför sig -spända ansikten, uppgivenhet ... jättefint fångat. Och,ja, du har nog rätt i det där med att humöret och skrivandet går och ner. Jag tyckte det var så skönt att läsa ditt inlägg tidigare om hur det även i ditt hushåll tycks finnas en mamma som sitter och säger "jag ska bara skriva det här också ..."

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kattpiss

Påskledig

Bröllopet