Göra en god gärning...dagen puff


Att vara en del i ett ideellt arbete där den goda gärningen innebär att stödja andra kvinnor som är utsatta för en mans våld. Att som kvinna till kvinna ha samtal, visa förståelse, lyssna, stödja. Att försöka hjälpa en utsatt, rädd, jagad människa att återta sitt livsutrymme som gått henne helt förlorad under våldets inskränkning i hennes liv. Att lotsa henne på vägen till ett återförnyat självförtroende, vara stödet bredvid i samtal med myndigheter, rättegångar och annat som måste till för att komma vidare i ett nytt liv. Att stötta henne i sin mammaroll där barn finns med i en sån här tragedi.
Det är min goda gärning, som ger mitt hjärta en belöning långt mer värd än pengar.

Kommentarer

  1. Heder åt dig och dina medsystrar, världen över, som finns där för dessa drabbade kvinnor.
    Lite synd att skuggan av dessa våldsinriktade män, kastar en lång skugga övet alla oss andra män, som inte tar till nävarna. Vi, de icke våldsbenägna, är trots allt i solklar majoritet.
    Finns flera kvinnor i min omgivning som har drabbats av detta meningslösa våld och vet att dessa sår sitter så otroligt djupt i själen att det aldrig kan läkas helt. Har också märkt att deras sätt mot mig som man har förändrats, bara just för att jag är man, sedan detta tragiska har inträffat.
    Ändå är jag samma person nu som då.

    SvaraRadera
  2. Ni är bäst, bäst! Har redan skrivit om hur lillasyrran fick hjälp av kvinnojouren. Fast vi blev nog hjälpta hela familjen, skrattade och grät tillsammans med dessa goda, kloka kvinnor, med stora hjärtan. Hjälp utan pekpinnar. Så ovärderligt. Så bortom ord.

    SvaraRadera
  3. du måste ha världens bästa och mest hemska jobb , måste göra ont när de kommer söndertrasade och rädda måste kännas underbart den dagen du ser ett litet framsteg i deras behandling den gången de ser att de är utan ansvar att det inte va deras fel att männen slog
    jag fick ofta uppleva de underverken med en kille jag jobbade med för långe sen han trodde det var hans fel att hans föräldrar slog honom att bara han blev bättre så skulle de sluta sen en dag fattade han att han inte hade det ansvaret och att vad han än gjorde så var det inte rätt att slå honom. det minnet kommer jag ha med mig hela livet

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kattpiss

Påskledig

Bröllopet