Varför firar vi trettondagen?


Ja, det funderade jag på när jag vaknade i morse. Okunnig googlar jag och har nu lärt mig att det var den dagen dom tre vise männen hade sett stjärnan i Österlandet och blev nyfikna.

Man kan läsa nånstans att en vis man kom ridandes på elefant från Afrika, en kom på häst från Europa och den tredje kom från Asien ridandes på kamel.

Dom tre vise männen känner jag ju till, men erkänner min okunnighet...hade för mig att dom drog iväg till stallet redan när lillpojken precis hade fötts. Men nu vet jag bättre.

I vilket fall är det en skön helg tycker jag, då denna helg oftast är utan personliga krav.

Men sen ska det bli skönt att komma tillbaka till vardag och rutiner tycker jag.

Ha en skön helg alla!

"Att välja glädje är klokt. Gör vad du kan för att välja att sprida glädje idag!"

Kommentarer

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Hej Anna o tack för att du googlat - jag hade heller inte en aning om detta. Här är allt lught o skönt - njuter av mitt juliga hem och njuter av min loppis som ger så mycket glädje - så jag gör mitt glädjespridande med glädje. Kram Lena

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kattpiss

Påskledig

Bröllopet