Nybakat igen!


Härlig doft sprider sig i köket. Ja, jag slängde snabbt ihop ett långpannebröd så här på morronen. Jäst, vatten, lite salt, kesella och mjöl. Att baka sitt eget bröd är ett sätt att dra ner på matkostnaderna, sen är det ju så mycket go´are med hembakat.

Jag har varit sjukskriven ett par månader nu och måste bl a vara noga med att inte matkontot drar iväg. Blir man bli sjuk här i Sverige så blir man straffad med att, för det första vänta, vänta och åter vänta på en sjukpenning. Har man tur så godkänner Försäkringskassan sjukskrivningen och pengar dimper till slut ner på kontot, men av nån anledning så ska man straffas och måste leva på nån slags existensnivå. Men...min hyra är lika hög nu trots att jag råkade bli sjuk, min son, som fortfarande är på tillväxt, är lika hungrig osv osv.

Försäkringskassan som myndighet...ja, jag har mina funderingar i deras bedömningar...ta denne man som lyckats spela cp-skadad och därigenom lura till sig 5 miljoner kronor från Försäkringskassan. Läkaren som bedömde mannen måste dessutom ha varit helt inkompetent. Samtidigt, som sån´t här händer blir dom som verkligen är sjuka friskförklarade och tvingas jobba.

I förlängning är det ju regeringen och politiken som styr detta och se´n tittar på när FK slår ut människor och skapar kaos i människors vardag.

Kontentan är att den som är sjuk idag bestraffas med lägre ersättning och måste friskförklara sig själv. Den som är arbetslös sugs in i ett svart hål av förnedrande åtgärder.

Politiker ja...vilken tilltro har man till dom...valfusk igen! Nu har dom väl skitit i det blå skåpet??

Ja, det var mina tankar denna lördagmorgon...men vi har makten över våra tankar och jag väljer att tänka: "Idag är en bra dag att välja att vara en glad skit hela dagen."

Tjingeling...





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kattpiss

Påskledig

Bröllopet