Men gud så gott!

Snabbt fixade jag till go´mat idag. Jag äter nu i stort sett enligt lchf och idag gjorde jag nåt smarrigt. Jag hade tinat såna där portionsbitar laxfilé ni vet, ugnen på 225 grader. Smörjer en form, i med laxen, lite salt och vitpeppar, blandar äkta majonnäs (inget light) med hackad dill, täcker laxen med dillmajonnäsen, i ugnen ca 15 min. Till det rör jag ihop lite turkisk yoghurt naturell med lika mycket creme fraiche (kom ihåg igen ingen light-creme-fraiche) i med stenbitsrom, lite hackade räkor. God sallad vänd i olja och citronsaft. Men va´ gott och enkelt. Laxen blev ljuvlig med den där majonnäsen som täcke.

Jag har också idag gjort köttfärsbiffar, många...( köpte ca 2 kg köttfärs igår eftersom det var special price), alltså...köttfärs blandat med mycket mosad feta-ost, grädde och ägg stekes i smör. Det blir gott i matlådan under veckan  tillsammans med coleslaw-sallad som jag oxå snott ihop idag.
Och...jag har gjort köttfärssoppa. Den äter vi under veckan med en klick gräddfil till.
Receptet på köttfärsbiffarna har jag snott från Fröken Fru tror jag.

Det trodde ni inte va´...att jag var så flink i köket. Jag gillar ju egentligen inte att laga mat, men va´ härligt det är att ha färdigt inför kommande arbetsvecka!

Nu är jag nöjd med mig själv och vilken energi jag fick till idag ändå...kanske för att jag tog en lite längre promenad idag med Sigge ute i grådask-ljuset ;-) 

     

Kommentarer

  1. Ojsan :)
    Från "LAAAT" till "GOTT" o "FLITIG" :)
    Den "dieten" är bra, för då får vi ju inte i oss så många snabba kolhydrater :)
    Jag är ju som jag är - och kanske tycker att det är liiite för lite frukt o grönt mä bara :/
    Meeen, det ökar man visst på eftersom . . . Jätteflitigt att förbereda matlådor :)
    Och visst är det skönt att ha färdigt :)
    Jag är nog mer inspirerad av medelhavsmaten som Catrin Schuck och livsstilsprofessorn Maj-Lis Hellénius står för :)
    Med olivolja och mycket frukt o grönt - och även där minimalt med snabba kolhydrater, så det är fullkorn osv som gäller :)
    Lycka till med fliten vid spisen o promenaderna tillsammans med Sigge :)
    Sporrande, varma o peppande kramisen
    :D

    SvaraRadera
  2. Både flitig och smart, skulle jag säga!
    Önskar att min frys var lika fylld!

    SvaraRadera
  3. Skönt när man får sådana där ryck i köket.
    Lax rätten låter jätte god, fast det gjorde ju köttfärs rätten också.
    Ha det bra:)

    SvaraRadera
  4. Åååhh! Att du inte kom på detta redan när jag bodde hemma! Låter väldigt smarrigt. Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kattpiss

Påskledig

Bröllopet