fredag 6 maj 2011

Ibland så dyker jag upp

Hej på er!

Nu var det några dagar se´n. För det mesta när jag kommer hem från mitt jobb vill jag inte se åt en dator, eftersom jag jobbar mycket framför datorn på mitt jobb varje dag. Därav det glesa bloggandet här. Men ni andra är flitiga ser jag.

Idag är jag ledig och då brukar lusten till att blogga komma. Vi får se hur det blir idag.
Än så länge är jag ganska seg så här på morgonen...nacke, axlar och rygg värker så otroligt och så har det nu gjort nån vecka. Något som jag aldrig haft bekymmer med tidigare. Ja, ryggskott har jag väl haft ett par gånger, men det här är nå´t annat. Men så har jag heller aldrig tidigare haft ett så stillasittande jobb som jag har nu och jag undrar om inte det beror på det. Eller också så är det så här när man börjar bli gammal...krämporna kommer smygandes :-(

Var har ni för tips för att jag ska bli bättre? Massage? Rörelser? Stavgång? Spikmattan kanske jag skulle lägga mig på? Gymmet vill jag inte gå till och förresten så har jag inte råd att skaffa mig ett dyrt gymkort, dessutom är gymmet här inte alls mysigt.
Jag vill helst inte behöva stoppa i mig en massa värktabletter.
Jag har ett skrivbord på jobbet som är höj- och sänkbart, kanske jag borde stå upp en del av arbetstiden?

Få se nu vad ni ordinerar mig :-)
Kram på er så länge.

8 kommentarer:

  1. Hej du, här har du en som ofta haft de där problemen. Höj- o säljbart bord är super. När du står upp är du inte riktigt stilla med kroppen, man rör sig alltid litegrann. Så; sitt ett tag och stå en stund, variera, är min rekommendation.
    Själv har jag också gått på gym, vart hos massör, naprapat med mera i omgångar.
    Det är ju härligt med lite massage, men det kostar ju en del...
    Promenera mycket, stavgång är säkert bra.
    Jag håller just nu på med att stärka mina axlar o ländrygg och jobbar mkt med gummiband, hantlar (man kan fylla små petflaskor med vatten) och en pilatesboll. Instruktioner får jag från en sjukgymnast som jag träffar en gång/v. Resten kör jag hemma.
    Men att röra på sig mkt (du kommer ju ut på promenader med Sigge) och att stå upp o jobba, med det tror jag du kommer långt. Värktabletter? Nej, absolut inte!

    Det finns mycket man kan göra utan att det kostar en massa pengar.

    Hoppas detta var lite hjälp på vägen :)
    /Maja

    SvaraRadera
  2. Höj och SÄLJBART bord??? ;)
    Ha ha, ibland blir det allt riktigt roligt...

    SvaraRadera
  3. Jag skulle rekommendera stavgång och massage. Styrketräning är ju väldigt bra också och om du inte vill gå till gymet kan du väl köpa hantlar och gummiband och göra stärkande övningar för nacke, axlar och rygg hemma? Att både stå och sitta när man jobbar ger variation och är också bra. Röra på sig över huvudtaget är aldrig fel men promenader räcker inte det vet jag som också jobbar stillasittande framför dator.

    SvaraRadera
  4. Använd spikmattan min vän (som jag vet att du redan har) Kör hårt med den - är ju din vän :)
    Och tennisbollarna som jag skrivit om :)
    Lägg dig på rygg på spikmattan
    knixa under en tennisboll under vardera skinkan (där det känns ömt o bra) flytta på bollarna nedåt o uppåt efter ett tag . . .
    Dom spända och för korta musklerna slappnar då av efter en stund - superbra :)
    Massera även med bollarna utmed benen eller tryck dom mot ryggen genom att luta dig mot soffryggen :)
    Variation på arbetsställning på jobbet - ja :)
    Stretscha hela långa muskeln du har på sidan genom att ligga på rygg, dra upp benen fast med fötterna fortfarande i golvet (som två AA:n utan strecket mitt på). Lägg den högra foten på det vänstra knät, armarna utåt, huvet åt den högra armen, vänstra handen drar högra knät + sidan mot vänster - trots att högra armen hela tiden ska vara kvar i golvet och inte lyfta :)
    Ligg så en stund och andas djupt i magen känn att det drar rejält i höft, svank o sida :)
    Samma procedur på andra sidan - Heja på :)
    Stretcha fram och baksidan av benen genom att dra upp benet bakåt mot rumpan (baksidans muskler) eller (framsidan) upp på ett bord/stol och stäckas ut rakt framåt :)
    Men en massage av en seriös och duktig massör/ terapeut sitter inte ivägen ibland heller, för då kan du få vettiga o bra tips osv :)
    Din värk behöver inte bero på nå't fysiskt heller, kan vara trauman från förr . . .
    Kuta med ryggen som en katt är också en bra övning att göra själv :)
    Peppande kraft och lycka till
    från den ihärdige o tjatige i Viken :)
    :D

    SvaraRadera
  5. Obs . . . Glömde en viktig detalj, trots lång kommentar :)
    Drick mera vatten, för jag tror att du har nämnt att du glömmer bort det :)
    Vatten behövs för att minska friktionen mellan diskarna i ryggen - och dricker du för lite - och då 85 % automatiskt går till hjärnan, kanske det inte blir så mycket över till din värkande och uttorkande rygg :)
    Och då är det INTE bubbelvatten, läsk, saft o cola jag menar - utan bara rent o bra vatten - och så basiskt o "levande" som du bara kan hitta :)
    Nuuu är jag tyst, hm :)
    Kram
    :D

    SvaraRadera
  6. Att sitta vid skrivbord är ontframkallande och sedan datorerna kom in i våra liv har det nog blivit värre. Statiskt sitter man och hamrar på tangentbordet. Förr fick man ju i alla fall gå till arkivet, gå till kopieringsrummet, gå till fikarummet, gå och prata med arbetskamrater osv osv. Stå upp är nog bra. Men värme, en värmedyna runt nacken är bra och så rörelser, dom där vanliga för nacken, det är bara att kämpa på. Men ont gör det, nacken är min känsligaste del....och ojoj oj oj så ont det kan göra. Hoppas det lättar om du får igång blodcirkulationen ordentligt.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Egentligen har du väl svarat på det själv, att stå upp. Några minuter varje timme och göra lite rörelser med armar och huvud på jobbet kanske hjälper samt alla braiga tips du redan fått. Hoppas det blir bättre :)

    SvaraRadera
  8. Skaffa dig en snygg massör med lite klös i händerna:)

    Han kanske kan vara till nytta på andra områden oxå?!

    Trevlig helg. Kram Marie

    SvaraRadera