Carpe punctum

Visst vore det bra om man sparade på den energi man allt som oftast lägger ner på oro för saker och ting som sedan ordnar till sig på ett eller annat sätt. I varje fall är jag lite sådär...går igång, oroar mig, funderar fram och tillbaka...slösar energi på saker och ting som jag ändå inte kan göra något åt.

Jag skulle vilja lära mig mer att njuta av ögonblicket, njuta idag...inte alltid tänka som så här: "nu ska jag göra det här och det här så kan jag vila och njuta imorron"

Jag vill lära mig att vara mer närvarande i nuet och därmed bli befriad från ånger, oro, nervositet, förvirring, besvikelse och rädsla.

Hur fungerar ni? Är ni duktiga på att ta hand om dagen/ögonblicket och inte oroa er så mycket för  nästa dag, nästa vecka osv?

"Carpe punctum"  ... dom orden ska upp på mitt kylskåp!

Ha en härlig dag alla!





Kommentarer

  1. Jag saknar nog helt förmågan att oroa mig. Man löser allt efter hand. Men däremot är jag mästare på att sätta upp saker jag vill göra och blir lite småbesviken när jag inte får gjort mer än någon bråkdel av allt jag förutsatt mig! Det borde jag öva på. Jaja, man börjar vänja sig vid sig nu!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Jag är oftast i nuet, tror jag! Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  3. Jag är lite som dig, oroar mig i onödan..men kommer ibland på det och försöker strunta i saker...att det ordnar sig, men ofta så kommer oron tillbaka...Borde leva NU inte i morron eller om en vecka..Man borde fånga dagen som det så fint heter...lättare sagt än gjort, när man vill göra så mkt..Men det måste gå att ändra på..
    Kram och trevlig helg till dig

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kattpiss

Påskledig

Bröllopet