Våga bli en nej-sägare

Det här behöver jag lära mig och jag tränar...ibland går det mindre bra.


Bryt ja-mönstret – säg nej direkt. Eftersom din reptilhjärna tydligen alltid automatiskt säger ”ja” så 
fort du blir tillfrågad om något, gör tvärtom en tid så att du blir omprogrammerad. Det kommer att ta emot i början, men för varje gång går det lättare. Pröva! Det är inte farligt.

Ha färdiga nej-svar som funkar. Allt är tillåtet. Det kan vara nödlögner av typen: Tyvärr, jag har just äntligen fått en tandläkartid. Eller helt ärligt: Jag har en tendens att alltid tacka ja till trevliga saker fast jag inte har tid, låt mig fundera på saken. Eller varför inte ett rakt och tydligt: nej tack!

Bli tidsrealist. Kolla agendan innan du säger ja. Hur många kvällar i veckan är redan bokade? Är det rimligt att gå på den där konserten med en bekant när du inte ens hinner träffa dina nära vänner? Om du känner dig pressad att svara, säg: Kan jag lämna besked i morgon? Då hinner du tänka igenom ordentligt vad du verkligen hinner med.


Glad Påsk alla!


 

 

Kommentarer

  1. När man jobbar 14 timmar i dygnet blir man jättebra på att säga nej ;-) Trevlig Påsk! Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kattpiss

Påskledig

Bröllopet